Задачник 2 класу

Задачник для 2 класу розроблявся в реальному часі, під час навчання в БеркоШко. Це дозволило враховувати швидкість опанування різних тем: довше затримуватись на тому, що потребувало уваги, повторювати те, що забувалося.Велику увагу приділено дослідженню часу, розрядів, послідовності дій, текстовим задачам.

(224 сторінки, формат А4, обкладинка м'яка)

obkl2.png

Велику увагу в 2 класі ми приділили дослідженню часу, визначення часу за годинником. Дехто вже вмів визначати час за стрілковим годинником, а хтось вдома має лише електронний, тож відкрили цілий новий світ :)

Типи завдань з годинником. Спершу на цілі години і півгодини, ближче до середини року оперували з чвертьгодинами, а в другому півріччі - й з кроком 5-10 хвилин:

  • називати час, який показує стрілковий годинник;
  • позначати стрілки на годиннику за текстовим записом часу;
  • годинниковий диктант - у порожні циферблати домальовувати стрілочки за озвученим часом. 
  • гра "Зіпсутий годинник". Першому гравцю на вушко називають якийсь час. Наприклад, "сьома година" або "пів на четверту". Він на порожньому циферблаті малює відповідне положення стрілочок - показує другому гравцю. Другий називає час, який побачив, на вушко третьому. Третій малює четвертому. І так далі. Останній гравець оголошує час. Перевіряємо чи збігається з початковим і якщо ні, то де годинник зламався.
  • співставлення показів електронного годинника зі стрілковим. В нас для цього є спеціальна настільна гра, правила якої можна вдосконалювати. 
  • Картки всі тягнуть по черзі, називаючи час, питаючи друзів "В кого є пів на першу? Це 12:30?" Зібрані пари викладаємо всередині, а не забираємо собі, щоб уникнути змагальності - в кого більше. Якщо ще можна знайти мотивацію в змаганні своїми вміннями (і то бажано починати не раніше років 10, коли дитина вже може емоційно відокремити оцінку роботи від оцінки себе), то змагатися в тому, кому більше пощастило витягнути карток - це взагалі безсенсовно.
  • У цій же грі, витягуючи картки зі стрілковим годинником, називаємо якими цифрами покаже цей час електронний годинник вранці і ввечері.

 

Дуже зручно займались наочним рахуванням з розрядними кубиками, пластинками і рейочками Монтессорі. Розмінювати десяток на одиниці, щоб віднімати через десяток.

Придумували способи замальовки розрядів і "обміну" сотень на десяточки, десяточків на одинички і навпаки.

Під час рахування двозначних чисел зручно проговорювати (і показувати) розбиття на розряди.

Наприклад: 

- 56+43 це 5 десяточків і 6 потрібно додати до 4 десяточків і 3.  Скільки буде разом 5 десяточків і ще 4 десяточки?

- Хм...

- Добре, скільки буде разом 5 яблук і ще 4 яблука?

- 9 яблук!

- А 5 десяточків і 4 десяточки?

- 9 десяточків!

- Так, а 6 і 3?

- Теж 9!

- То скільки разом 9 десяточків і ще 9?

- 99!"

Цей алгоритм варто повторювати вголос щоразу, додаючи обмін десяточків на одиниці, при переході через десяток.

 

Познайомились з дужками і зміною порядку дій. В дужках записують ту дію, яку потрібно зробити спочатку, а потім вже інші по черзі. Діти придумали образ щоб запам'ятати, дужки - це наче долоньки, які обіймають те, що просять зробити спершу.

 

Оскільки ми вже познайомились на лише з додаванням-відніманням, а й із множенням, діленням і дужками, то саме час розподілити між ними владу. Дуже наочною є ієрархія, наприклад, як в давньоєгипетському суспільстві: багато робітників, трохи менше купців, але вони стоять вище робітників, ще менше воїнів, але вони ще вищі, далі жерці, і один фараон - який самий головний.

Так і в математиці: є плюсики і мінусики, а множення і ділення головніші за них, а дужки - ще головніші. Тому спершу робимо дію, яка в дужках, тоді множення і ділення, а тільки потім - додавання і віднімання.

 

Пишемо математичні диктанти з дужками:

До суми чисел 6 і 3 додати 2.

Від числа 23 відняти суму чисел 7 і 5.

Від числа 31 відняти різницю чисел 12 і 4.

До числа 68 додати різницю чисел 13 і 8.

До різниці чисел 24 і 5 додати число 3.

Від суми чисел 18 і 25 відняти 12.

Від 47 відняти суму чисел 13 і 9.

До різниці чисел 41 і 15 додати 14.

Від різниці чисел 42 і 27 відняти 12.

Від суми чисел 27 і 12 відняти число 23.

До суми чисел 11 і 8 додати 27.

 

Познайомились зі шкалами, заповнювали пропуски. Помітили подібність із завданнями на продовження рядів.

 

Досліджували об'ємні фігури і їхні проекції - за допомогою ліхтарика. Називали об'ємну фігуру: наприклад, конус, а тоді світили ліхтариком збоку - виходив трикутник, або згори - спостерігали круг.

Згодом вчились робити розгортки об'ємних фігур.

 

Табличка множення. Ми свідомо не вивчаємо табличку множення на пам’ять, натомість досліджуємо таблицю Піфагора – шукаємо закономірності, заповнюємо пропуски (в таблиці множення, записаній стовпчиками прикладів, закономірності помітити вкрай складно). Цікаві ідеї дослідження таблиці Піфагора є у Жені Кац.   

 

Відтак, вирішуємо багато-багато завдань на визначення добутку, пошуку невідомих множників, і рано чи пізно табличка множення запам’ятовується мимовільно. Звісно, потім її можна довчити для остаточного закріплення, але вже з розумінням суті.

 

Приклад математичного диктанту на табличку Піфагора:

Суму чисел 4 і 8 поділити на 2.

Від суми чисел 23 і 17 відняти їхню різницю.

4 помножити на різницю чисел 23 і 16.

Від добутку чисел 7 і 8 відняти 24.

До добутку чисел 3 і 5 додати частку чисел 12 і 6.

Різницю чисел 35 і 19 поділити на 4.

До числа 27 додати різницю чисел 36 і 9 і відняти 8.

Від 56 відняти добуток чисел 3 і 9.

Суму чисел 18 і 16 поділити на їхню різницю.

Різницю чисел 31 і 27 помножити на 4.

 

Вирішували задачі на зустрічний рух і рух навздогін, замальовували схеми. 

Дуже важливо щоб діти вчились не лише арифметиці, а розумінню суті задачі: що потрібно знайти, які дані відомі, що можна зробити, щоб знайти невідоме і тільки потім - арифметично обчислювати результат. Саме тому більшість завдань - це текстові задачі.

 

Ділення не націло. Дуже добре такі задача помічати в повсякденному житті. Наприклад, коли необхідно було розділити яблука між дітьми, коли кількість яблук націло не ділилась, мали нагоду поговорити про частинки від цілого - половинки і четвертинки. Або якось пробували роділити непарну кількість дітей на парну кількість команд. Оскільки дітей розрізати не можна, так перейшли до ділення з остачею.

 

Додавання-віднімання в стовпчик дуже природньо витікає з дослідження розрядів чисел.

Напрацювання навичків добре практикувати в розважальній формі. Наприклад, у розмальовках, чи такі грі: спершу на окремих аркушиках кожний пише приклади з двоцифровими числами в стовпчик, але не вирішує. Тоді всі вигадані приклади скидаємо в кошик. Потім наввипередки  всі бігають до кошика, тягнуть по одному завданню, вирішують.

 Після того, як завдання закінчилися, кожний порахував свої вирішені приклади, перевірив їх і віддав на перевірку сусідові праворуч.

 

Не полишаємо вправи на перемальовування фігур та симетричне віддзеркалення відносно горизонтальної чи вертикальної осі - це добре тренує уяву і уважність.

 

Також важливими є завдання на відносне орієнтування і плани переміщення: певна кількість кроків в заданому напрямку, повороти, замальовування схем руху. 

Просторова уява згодом дуже знадобиться і для вивчення геометрії, і взагалі в житті :)

 

Граємо у різні настільні ігри, які сприяють розвитку математичних здібностей: "Суперфермер", "Деліссімо", "Set", "Мінне поле" та інші.

 

Запис задач і прикладів. Для цього використовуємо папір для фліпчарту в клітинку і учні можуть звіряти свій запис із записом вчителя. Цей навичок формується довго, лише у віці 12 років прагнення до оформлення робіт стає природнім. Тож, в цьому варто запастись терпінням :) 

 

Робота над помилками. Навички порівнювати своє виконання з бажаним результатом, помічати відмінності, шукати помилку і виправляти або перевирішувати заново - є одним з базових навичків навчання. Взагалі, коли є можливість виправлення, то зникає страх помилки і з'являється звичка не полишати спроб, доки не досягнеш результату. Кількість завдань кожний робить по силам, але якщо вже взявся за задачу, необхідно розібратися, довести її до рішення.

Валентина Мержиєвська

instagramfacebookyoutube

Контакти

valency.rethink@gmail.com

+380 (63) 261 93 43