Чотири роки поспіль разом з учнями БеркоШко ми створювали задачники з математики. Коли учні були в 3 класі, поруч зі школою відбувалось будівництво будинку і учні могли спостерігати його, тому будівництво стало темою цьогорічного задачника. А тепер, коли тематика відбудови України постійно на слуху, то задачник видається ще більш актуальним.
(271 сторінка, формат А4, обкладинка м'яка)
Задачник впорядкований за 31 навчальним тижнем. Для проходження базового рівня достатньо виконати половину усіх завдань, більш просунутий рівень опанування курсу передбачає виконання повного обсягу. Під час навчання дуже важливо не забігати наперед, а дозволити учням поступово відкривати для себе певні явища.
Упродовж навчального року учні можуть виконувати завдання виключно з цієї збірки: частину — спільно в класі, решту — самостійно вдома. Спершу треба розібрати ключові теми, а далі вирішувати задачі на вибір, кому які подобаються.
Деякі завдання мають довгий текст умови. По-перше, це дозволяє відчути цінність читання, особливо дітям, які люблять математику, але не мають бажання читати: усвідомлення, що ця навичка може відкрити шлях до розв’язання математичних завдань, вражає. По-друге, довга умова також тренування вміння виділити значущу інформацію та відкинути зайві подробиці.
Завдання з частинами від числа, дробами і рівняннями поступово ускладнювались впродовж року, слідуючи за інтересом учнів. Тож наприкінці їх складність дещо перевищує вимоги державного стандарту.
Завдання можна викорувати безпосередньо в задачнику. Але можна також вчитись записувати їх у зошиті, щоб навчитись не лише розв’язувати задачі, а оформлювати їх. Під «оформленням» мається на увазі не відступи клітиночок, а здатність послідовно і логічно викласти хід рішення, зазначити одиниці вимірювання, додати пояснень.
Окрім занять за задачником, упродовж року ми також радимо практикувати усну лічбу, математичні ігри та диктанти.
Дуже важливо варіювати формулювання завдань, щоб діти не звикали до шаблонних форм і в них не згасала цікавість до математики, а розвивалася звичка вдумуватися в суть завдання, а не лише виконувати певний алгоритм дій.
Наприкінці року тренувальні приклади на кілька дій або рівняння вирішували за "ведмежуйки" або за "маршмелки" - це відчутно пожвавлювало процес :)
Торік, у задачнику для 2 класу, разом зі знаннями з математики зростав дракончик. Упродовж цього року будемо спостерігати за процесом будівництва та облаштування міста.
І так само, як і в попередні роки, задачник оформлений як розмальовка. Щоправда, в 3 класі це вже виявилося не так актуально: діти все менше відволікаються на размальовування картинок, а більше займаються власне математикою.
Загалом, третій клас – це дуже приємний час для навчання. Вже вповні відбулася адаптація і багато чого вдається, і ще далеко до перехідного віку з його кризами.
Валентина Мержиєвська
valency.rethink@gmail.com
+380 (63) 261 93 43