Хвилина мовчання в Україні є щоденною практикою, яка поєднує пам’ять і щоденний досвід проживання війни.
У дорослому середовищі вона є добровільним виявом шани, тоді як у школі ризикує перетворитись на формальність. Саме тому ми в БеркоШко вирішили дослідити, як підлітки насправді проживають цей ритуал і що допомагає зробити його осмисленим та безпечним.
Протягом дев’яти тижнів група учнів 13–16 років щодня долучалася до хвилини мовчання, обговорювала власні стани, труднощі та зміни в сприйнятті. Ми спостерігали, як впливають різні формати вступних слів, звук метронома, простір, добровільність, а також те, як змінюється переживання ритуалу після відвідин військового меморіального цвинтаря.
Наше дослідження показало, що:
У PDF-звіті подано методологію, ключові висновки, етичні рамки, спостереження куратора, рефлексії учнів та практичні рекомендації для шкіл, які хочуть запровадити або переосмислити цю практику.
Кураторка проєкту: Валентина Мержиєвська
Психологиня-консультантка: Вануі Мартиросян
Результати дослідження можуть стати опорою для освітніх команд, психологів, керівників шкіл і всіх, хто шукає спосіб зробити хвилину мовчання не формальною дією, а осмисленою частиною щоденного шкільного життя.
На основі цього дослідження ми розробили коротку дорожню карту для шкіл із запровадження хвилини мовчання у своєму просторі.
valency.rethink@gmail.com
+380 (63) 261 93 43